Játékos fejlesztés - Boldog gyermek = okos gyermek
A gyermeki fejlődés két legfontosabb változata a spontán érés, és az irányított fejlődés.
A gyermek a spontán érés folyamatában a saját tapasztalatai során megszerzett információk által fejlődik. Befolyásolni lehet különböző helyzetek teremtésével, de ha valamelyik részletére való fókuszálást erősítjük, vagy egy problémahelyzet estén a megoldásban segítjük, már nem spontán érésről beszélünk, hanem irányított fejlődésről. Az elsajátított ismeret tartóssabb, ha erzelmi motiváció is társul hozzá. A gyermek számára a játék a legmotiválóbb tevékenység. Ezért kiemelkedően fontos a fejlesztések során a játékosság, vagy a játékba integrálás. Ezzel segítjük elő, hogy a gyermek számára a megszerzett új ismeret méllyebben rögzüljön, könnyebben felidészhetővé váljon.
A fejlődés másik szempont szerint tudatos, és tudattalan fejlődés. A tudatos során tisztában vagyunk azzal amit el szeretnénk sajátítani, és ezt gyakorolva jutunk el a célhoz pl: verstanulás. A tudattalan fejlődés során a látszólag más irányú tevékenységek rejtett, lathatatlan módon fejtenek ki pozitív hatást más területeken pl. labdapattogtatás jobb kézzel a bal kezet is ügyesíti. vagy a ritmusérzék fejlesztése a helyesírásra is jótékonyan hat.
A mai kor elvárásaihoz igazodva, az egyén ideális fejlődése számára az a kívánatos, hogy ha mindkettő féle út rendelkezésére áll a megfeleő arányban. Képessé kel
A KincsesHáz fejlesztései során kiemelkedő hangsúlyt kap a pozitív megerősítés, és a spontán, saját fejlődés támogatása, de minden program során az arány eltérő.
A KMT - neuropedagógiai szemléletű mozgásfejlesztés során irányított feladatok vannak jelen, melyek a gyermek idegrendszerét nagymértékben igénybe veszi, ezért hamar jelentkezhet a fáradság.
- Az alkalmazott fejlesztőeljárás a KMT
- A KMT egy pedagógiai fejlesztőeljárás. Célja a tanulással kapcsolatos készségek és képességek fejlesztése, az iskolai tanulmányi előmenetel segítése, támogatása illetve a tanulmányi előmenetellel kapcsolatos problémák megelőzésének elősegítése.
- A KMT nem orvosi, egészségügy, alternatív gyógyászati illetve nem is pszichoterápiás módszer. Nem várható tőle se ortopédiai, se neurológiai, se pszichiátriai betegségek, kórképek vagy zavarok meggyógyítása. Nem célja a mozgásszervi betegségek kezelése és nem célja testi, értelmi vagy érzelmi sérültek rehabilitációja. Nem azonos, nem egyenértékű és nem helyettesítheti se a konduktív pedagógiai, se a gyógypedagógiai, se az orvosi, se a természetgyógyászati, se a pszichoterápiás ellátást, valamint nem azonos, nem egyenértékű és nem helyettesítheti a gyógytornát és a gyógytestnevelést, illetve az itt konkrétan nem felsorolt de hasonló ellátásokat sem! Viszont az előbbiekben felsorolt és azokhoz hasonló területeken problémákkal küzdő gyermekeknél és felnőtteknél is alkalmazható lehet, ha alkalmazása nem kontraindikált.
- A KMT alkalmazása során a fejlesztő szakember felelőssége, hogy a KMT speciális módszertanát és alapelveit figyelembe véve állítsa össze és tanítsa be a fejlesztő mozgássorokat. Az ügyfél felelőssége: a fejlesztő szakember iránymutatásainak betartása; saját és/vagy gondozottja testi és lelki egészsége és jóléte; a saját és/vagy gondozottja fejlődése; döntés a KMT fejlesztésben való együttműködésről, vagy az együttműködés beszüntetéséről.
- A KMT fejlesztés eredményei nem garantálhatók és előre nem jósolhatók.
- A fejlesztést végző szakember végzettségéről, kompetencia köréről, a KMT-ben való jártasságáról, ha van KMT akadémiai fokozatáról. Az ezeket igazoló dokumentumokat, vagy ezek másolatát az ügyfél kérésére meg kell tudni mutatni!
- A KMT-vel történő egyéni fejlesztés során a fejlesztő folyamat hossza általában 10-15 találkozás, azaz 1 – 1,5 év, de előfordulnak hosszabb és rövidebb fejlesztő folyamatok is! A kislétszámú csoportos fejlesztés hossza lényegesen nem tér el ettől. A nagylétszámú csoportok fejlesztésének átlagos hossza 3-4 év, de lehetnek olyan gyerekek, akik a nagylétszámú csoportban hatékonyan nem fejleszthetők!
- A felmérés várható hosszáról és a kontrollok várható hosszáról.
- A KMT fejlesztés helyszínéről, díjáról, lehetséges időpontjairól.
- Az egyéni fejlesztés során a fejlesztő mozgássor gyakorlása általában 20-25 percet vesz igénybe. A fejlesztő mozgássort naponta egyszer, egy héten legalább öt napon kell gyakorolni, hogy eredményes legyen. A heti öt gyakorlásról az ügyfélnek kell gondoskodni!
- A kislétszámú csoportos fejlesztés során maximum 4 gyerek vesz részt egyszerre a fejlesztőfoglalkozáson. A heti öt gyakorlás ilyenkor is szükséges, ennek a biztosításáról a fejlesztő és az ügyfél egyedi megállapodást köt.
- A nagylétszámú csoportos fejlesztésen egyszerre vehet részt egy egész óvodai csoport, vagy iskolai osztály. Ilyenkor a fejlesztő program nincs személyre szabva. A heti 5 alkalom gyakorlás ilyenkor is szükséges, ennek biztosításáról a fejlesztő és az ügyfél egyedi megállapodást köt!
- Nem tekinthető KMT fejlesztésnek ha nincs megállapodás a heti 5 alkalom gyakorlásról és nem várható eredmény a KMT fejlesztéstől ha ennél kevesebb alkalommal kerül sor a gyakorlásra.
Javaslatok:
- A mozgás legyen a nap része, alakítsunk ki a helyét a napirendben, mint a vacsora, vagy fürdés idejét.
- A feladatok végzése során törekedjünk a játékosságra, de a pontos végrehajtás ne sérüljön.
- A gyermek számára a dícséret sokkal motiválóbb! Emeljük ki amit jól csinált, segítsük, ami javítandó